dúzsmelinda
Dúzs Melinda Renáta

Dúzs Melinda Renáta

 
Fontos!!!

 

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
dolgozatok,esszék/essay
dolgozatok,esszék/essay : A rock lázadása a divatban(a gleam korszak hatása a modern rockra, a 70”-es évektől napjainkig.)

A rock lázadása a divatban(a gleam korszak hatása a modern rockra, a 70”-es évektől napjainkig.)

Dúzs Melinda  2006.01.31. 17:12

Ezen címszó alatt a divat-stílus tervező képesítésem megszerzéséhez szükséges vizsga dolgozatomat olvashatjátok. (2005.május.21)

„Jelmezek ésdíszletek csupán egy dekadens kor nyitányához, amikor a tisztaságot, a természetességet, az ártatlanságot, felváltja egy csillogó fényűző hanyatlás.” A rock lázadása a divatban (a gleam korszak hatása a modern rockra, a 70”-es évektől napjainkig.) 1968-1974. Ez az időszak volt a glitter vagy is a csillogás kora, Angliában és Amerikában. Több elnevezése is ismeretes(velvet azaz bársony, glitter, vagyis, csillogás, és glam, glamour ami azt jelenti csinosnak lenni, ragyogni.) Az egyéniség kibontakozása, a szexualitás szabadsága, a szépség kihangsúlyozása jellemezte e kort. Mind ez a giccs és az eltúlzott karakterek állarcában. Azt gondolom, a divat ami a régmúlt ösvényein magától és természeténél fogva alakult, ma már csak Trend, vagy, ami erősebb egy afféle önkifejezési mód. Ez a lázadás kora volt, mind a zenében, mind az öltözködésben, csak úgy, mint manapság azoknál, akik ezt a stílust formálják át és követik. A kitörni vágyás, a figyelem felhívás csodálatos módja ez. A zene és az ember harmóniája. A Beatles után a világ kiszínesedett és háttérbe szorult a rock&roll, a rockabilly és valami egészen új váltotta fel a hippi korszak és az undergrund. A 70”-es évek lázadása, a világ igazságtalanságai, a hidegháború, felélesztették a fiatalságot, és megtalálták a számukra leghatásosabb kifejező eszközt a rock zenét, mely lassan művészetté nőtte ki magát. Az evvel járó kultúra kezdve az öltözködéstől, egészen a pop art-ig, mind a figyelem felkeltésről szóltak. Persze erre is, mint az összes többi figyelemfelkeltő, úgy is mondhatnám különcviselkedésre a világ reakciója az álszörnyülködés, a támadás, a negatív kritika. Mert ami a megszokottól eltér az félelmet kelt az emberekben. Az erkölcs palástjába burkolódzva irtják a „mást” de a szívük mélyén irigyek, mert ők a kereteik miatt ezt nem tehetik meg, ezért azt akarják más se éljen úgy ahogy jól érzi magát. A gleam korszak Angliából még szűkebben Londonból indult útnak, talán egy eldugott kis bárból, ami eléggé rejtett volt a merev Angol erkölcs szeme elől, ahol egy névtelen garázs zenekar lépett fel, csupa flitterben, kifestett szemmel, és vörösre festett szájjal. Akkor még kis közönség előtt, akik csak arra a néhány órára vethették le társadalmi kötöttségeiket. Aztán ez réteg egyre szélesedett, végül ez jellemezte London fiatalságát, az akkori rock zenét, ami elterjedt Angliába, majd végül meghódította Amerikát. A gleamsterek, ahogy magukat nevezték a londoni Modosoktól (modernek) származtatták magukat. Ők voltak az első, igazi rock piperkőcök, Little Richard követői. Festették a szemüket és lakkozták a hajukat. A gleam, vagy más néven Velvet csak is a divatot követők és a rock őrültek körében hódított. Persze a híres rock együttesek segítségével megismerhette őket a világ. A televízió és a rádió felhívta a figyelmet a rock piperkőceire. Legendás zenészek képviselik e korszakot. A Legjelentősebb Davide Bowie, aki kiemelkedő művészi tehetségével, csodálatos hangjával és magas zenei tudásával megtestesítette a velvet korszakot, későbbiekben még lesz róla szó. Más kiváló együttesek is képviselték a csillogást. Marc Bolan & T-Rex, a Velvet Undergrund Lou Reed-el, Newyork Dolls, The Sweet, The Glitter band, Brayen Ferry, hogy csak a híresebbeket említsem, de sorolhatnám még az együttesek hosszú sorát. Ezen zenekarok mindegyike egy cél csoportnak alkotott, voltak persze kritikusok, akik ugyan úgy nem értették meg őket, mint annak idején Elvist sem. Tehát ezek a fantasztikus zenészek öltözködésükkel, gesztusaikkal, életmódjukkal példaként szolgáltak a 70-es évek és napjaink lázadó fiatalságának. Az együgyű, vagy éppen mély filozofikus értelmű dalszövegek, az erotikus tálalás, az extázis a drog, és a csillogás meghozták kellő hatásukat, őrjöngő, kimázolt fiatalok ezreinek. A szexuális hovatartozás is meghatározó volt. A lázadást a homo, illetve be szexualitással fejezték ki, ez az öltözködésben is megnyilvánult. Divat volt „melegnek” lenni. Nem volt bűn, mert csak az egyén szabadsága számított, a megbotránkoztatás, a lázadás, persze az is lehet, hogy többen állították magukról, hogy melegek, mint ahányan valójában voltak, mert ezek hangzatos szavak voltak, de más mondani, és annak látszani, és megint más úgy élni, hogy valóban a saját neme iránt vonzódik az ember. A látszat és a valóság nem mindig egyezett meg. Ez hozzá tartozott a kor szellemiségéhez. Az öltözködés valójában az egyéniség kifejezése, kommunikáció a többi emberrel. Aki felvállalta ezeket az öltözékeket, elég erős belső mondani valóval rendelkezhetett. Akkor sem volt könnyű csak úgy mint manapság feltűnő külsővel élni a mindennapokat, ezek az emberek felvállalták, példaként szolgálva evvel az utókornak. Mind a mai napig viselik ezt a stílus jegyet, bizonyos zenei rétegek képviselői, akikben még él a vágy a szépség kifejezése iránt, és az, önmegvalósítás e formáját választják. I. A gelam korszak viselete. Ennél a témánál több dologra is ki kell térni, a női, a férfi, a nappali, az esti, és a sztárok viseleteire is. Persze minden terület érdekes és rejt valami újdonságot. Még mielőtt részletezném, meg kell, említsem, hogy a férfi, illetve a női viselet kevéssé tér el, lévén, hogy a gleam egyik sajátossága, hogy a fiúk lányosak, tehát mind két nem majd nem egyforma ruhákat visel és töménytelen mennyiségű sminket, ezért nem is választanám nagyon külön a két viseletet és a nagyobb hangsúlyt a fiúkra, fektetném, mert az, az érdekes és szokatlan. A történelem folyamán megszokhattuk a nőktől, hogy tonna szám használták a púdert, és feltűnőbbnél feltűnőbb ruhákkal próbálták kiemelni bájaikat, a rúzsról és a parfümről nem is beszélve, de a férfiak eddig csak a rokokóban műveltek effélét a Gleam, pedig csak fokozza ezt. A rock&roll itt hagyta gyermekeit, a hajlakk kora leáldozott ugyan, de a modosok, kikről már tettem említést nem hagyták elfeledni az örök különcviselkedést. Ők tehát folytatták, amit a rock&roll és a Rockabilly elkezdett, igazi piperkőcök lévén, bármit képesek voltak megtenni, egy-egy szebb ruhadarabért, vagy kiegészítőért. Elegánsak voltak, és messziről látszott különcségük. Akkoriban a pop és a rock még nem vált szét olyan látványosan, ezért nagyjából még egy rétegről beszélünk. A zene formálta a divatot, ahogyan ez sok esetben ma is történik. Elsősorban a sztárok egyedi stílusa alakította a rajongók viseletét. A glitter korszak meghozta tini lányok ezreinek a csillogást. Azt mondják ez egy dekadens stílus volt, inkább az image jegyében zajló lázadás, mint sem a rock tökéletes összhangja. Képviselői, nem a zenei tudásukról voltak híresek, mint sem inkább figyelemfelkelő sminkjeikről, merész öltözködésükről, hajviseletükről és elképesztő színpadi show-jaikról. Persze ez alól is vannak kivételek, mindjárt a legjelentősebb David Bowie akit a legképzettebb zenésznek tartanak. Zsenialitása, példaként szolgál, minden rock nemzedéknek. Nagy hatást gyakorolt korára, mind zenében, mind öltözködésben. Az undergrund és az avantgard művészetének legfőbb inspirálóivá válltak. Témái az űrben való kalandozás, a földet fenyegető galaktikus támadások, a szuper földönkívüli világmegmentő szuper lény jövetele, megkövetelték az amúgy is merész öltözeteinek még pompásabbá fokozását. Ő mint „űrlény”, tökéletes különcséget kellet mutasson. Zenéjét az „űr rock” jelzővel illették. Bowiet az „apokalipszis lovasának” is nevezték. Megalkotta saját alteregoját. Transzvesztita külsővel, narancsszínű hajjal, forró nadrágban, selyemsállal, magas talpú csizmában, kirúzsozott ajakkal, kipirosított arcal, flitterekkel, egy hermafrodita „Ziggy Stardustot” állított színpadra. Akinek viselete elindította a lavinát és hamarosan kialakult, egy különc, nőies undergrund viselet. Linda O’keffe így ír cipő történelmét bemutató könyvében Bowie-ról és a glam ragyogásáról: „A vastag talpat kedvelő előadók, mint David Bowie, a glam királya, eleganciát és csillogást vittek az utcára, mindkét nembeli nézőik számára.” Ezt még csak tetézte a további sorban megjelenő, úgymond „megcsinált”, image együttesek, tömény giccsbe hajló öltözetei, melyekben, inkább transzvesztita burlesk figuráknak látszottak és cseppet sem idézték, a rock zene erejét, monumentalitását, vagy akár filozofikus jellegét, mely például Jim Morrisont jellemezte. A glitter a show businesről szólt. Bryan Ferry, divat fotósok, divattervezők pártfogása lévén jutatta el lemezét a nagyközönség felé. Az élet nem szólt másról, mint az arany ifjak léha életéről. Ezek az előadók, az undergrund neves művészeivel együtt alkották meg a stílust, mely rajongók ezreinek szolgáltak példaképül. Bryan Ferry baráti társaságába tartozott Andy Warhol a Pop art legtevékenyebb és méltán leghíresebb alkotja is. Itt kell megemlíteni a Roxy Music kiadót is, mely a legnagyobb image együtteseket, és lemezeit gondozta. Ez a kiadó nagyban befolyásolta az image kialakítását. „ A roxy Music közönsége olyan fiatalokból áll, akik az együttes narcizmusát utánozzák. Nekik csak az a fontos, hogy feltűnést keltsenek. A negyvenes évek ruhadarabjait hordják és unottan élnek a világban. Finomkodnak, megjátsszák az eszüket, dekadensek.” Tehát ennek a kiadónak a kezei közül kerültek ki a tini bálványok. Az í-re a pontot Marc Bolen és a T.rex, valamint Gary Glitter tette fel. E a két zenész lett a glamm korszak végső kiteljesítője, és mondhatni letűnésük után, ez a csillogó, villogó korszak be is fejeződött. Zenéjük jelentéktelen, fülbemászó dallamocskák, dekadens, divat szövegekkel, háttérbe szorult, szinpadi megjelenésük mögött. Marc Bolant „az új generáció prófétájának” is nevezték. Gary Glitter-t a divatnak megfelelően ezüst és aranyszínű ruhákba öltöztetik, magas talpú cipővel és flitteres kiegészítőkkel. A tinik között futótűzként terjed a merész stílus. Ettől kezdve az egészen fiataloktól kezdve ezrek járnak hétköznap is sminkbe és magas talpú cipőkbe. Íme egy példa a hisztérikus divatmajmolásról: „A lábszárhoz simuló 12cm-es sarkú, magas talpú, bőr csizmát Barbara Hulanicki tervezte a biba nevű londoni üzlet és divat láncnak, akik a 70-es években a brit divatot világhírűvé tették. A nők sorban álltak érte, és pár hónap alatt 75000 párat vettek belőle.” A férfiak elnőiesedése, talán mindig is a történelem folyamán egy kicsit a színpadiasságot idézte. Ebben az esetben is erről van szó, oly annyira, hogy a sok smink és csillám hatására, a férfi viselet már nem is igen különbözik a nőitől, sőt egy, egy esetben, a nőket megszégyenítő pompával rendelkezik. Az öltözködésen erősen érezhetőek a rokokó jegyei,(Térd nadrág, zsabós kendő, justaucorps) . A finom, „pasztell illatú” Rokokó lágysága, nőiessége, mely soha a történelem folyamán nem teljesedett így ki, rányomja bélyegét a ma élő, divatos, finom lelkű közönségre valamint a 30”-as, 40”-es évek elegáns stílusa.(fehér szmoking, bricsesz nadrág A kiegészítők a hosszú cigaretta szipka, a legyező, a cilinder, mind az elmúlt korokat idézik). Ez a stílus, főleg a művész körökben hódított, de a zene által, eljutott a közönséghez is. A gleam és a pop art a divatnak köszönhette létezését, mint ahogy eltűnését is. A divat változásával, eltűnt a glam is, és vele együtt eltűnt Gary Glitter és Marc Bolan is. A színpad fényei egy időre kialudtak, várva, hogy ismét fellobbanjanak a 80”-as évek erejével. II. A 80”-as évek a fém és bőr korszaka. A gleam fájdalmas letündöklése után, valami egészen más következett. Egyre erősödtek, majd végül masszívan külön váltak, az egyes műfajok a rockon belül (wave, elektro-industrial, heavy, hardrock, metal). A rock útjai megoszlottak és a lázadást kezdte háttérbe szorítani a zenei tudás. Képzett zenészek töltötték be a „díszletek többségének” helyét. Persze a lázadást nem lehet elválasztani a rocktól, hiszen ez mindig is velejárója volt és erről fog szólni, amíg csak lesz rock, de a 80”-as évek elejétől más, zenei szempontok is előtérbe kerülnek. A monumentalitás, immár nem csak a teatralitást jelentette, hanem a közönség megkövetelte a komoly, zenei hozzáértést, ezért a színpadi show, már nem csak magában hódított, hanem a zenével együtt pezsdítette százezrek vérét! Nem véletlen, hogy a ma ismert legendás zenészek nagy részét a 80”-as évek szülte. És ez a változás a Popra is igaz. De mielőtt rátérnék a fém és a bőr korszakára meg kell említenem egy nem elhanyagolható ágát a rock divatnak. A punk stílus kialakulását, mely egészen napjainkig véve nem sokat változott és még ma is ugyanúgy hódít, mint egykoron. A punk két forrásnak köszönheti máig tartó sikerét. A Sex pistols zenekarnak és az együttes méltán híres tervezőnőjének Vivienne Westwoodnak, akit a „punk királynőjeként” ismernek. A punk maga a lázadás a világ felé, minden és mindenki célpontjába kerülhet. A punkok extrem hajviseletükkel, ruházkodásukkal, egyedi, züllő életvitelükkel, anarchista nézeteikkel, felkeltették a világ figyelmét. Vivienne Westwood zseniális, extrem fantáziájával megteremtette a minden szempontból egyedi és feltűnő divatot. A szakadt farmer, bőr, és szörme, a túl méretesnek tűnő lenvászon ruházatok, színes kitűzők tömkelege, neon színű sminkek, a csíkos, kockás és skót kockás anyagok kombinációi mind- mind jellegzetességei lettek a punk viseletnek. Nem elhanyagolható a színes taréj, és egyéb különleges formára nyírt, igénytelenséget sugalló hajviseletek sem, melyekről, minden punkot messziről megismerni. Ez a stílus meghozta Westwoodnak az elismerést. Kezdetben Malcolm McLaren hardrock teoretikossal dolgozott, együtt a punk megalkotásán, majd útjaik szétváltak és McLaren az USA-ban a Newyork Dolls együttessel dolgozott tovább, akiknek megalkotta, piros lakk fellépő ruha kollekcióját. Westwood munkái látszólag, hanyag, lezser hatást keltenek, valójában viszont gondosan megkomponált, csodás kreációk. Későbbi terveiben az elmúlt korok kiegészítői, fűzői, abroncsai köszönnek vissza, magas szintre emelve a különcség ruhában mért művészetét. A punkok, tehát királynőjükre leltek Westwoodban és jeles zenekarok és zenészek(Billy Idol, Ramones, Cindy Lauper) által életben tartották az örök lázadás viseletét a punkot. A 80”as évek rock, metal hullámát két olyan előadóval kezdeném, akik áthidaló kapcsként kötötték össze a velvet korszakot az új metal hullámmal és nagyban befolyásolták a divatot is. Freddie Mercury(Qeen) és Alice Cooper, a két átmenet. Mind a ketten a gleam vonzásában virágoztak, majd csönd a reflektor tovább haladt, de aztán a 80”-as évek új hulláma ismét felfedezte a őket, a maximumot kihozva belőlük. Mindenki ismeri Freddie fellépő ruháit a trapéz overallokat, lebegő ujjal elől mély kivágással és csillámmal, majd később a fétis jellegű, lakk, bőr és fémmel kombinált ruhadarabok, melyek mind a szexualitást voltak hivatottak kifejezni. A változás szemmel látható. Alice Cooper pedig a gleam korszak gyermekeként kezdte, és abszolút a divat tartotta a rock szakmában női ruhákban lépett fel és rock színházat hozott létre a színpadon, mind ezt horror show keretében. Ez pontosan addig volt nagy szám, amíg a divat változása le nem fokozta. Majd később úgy láthattuk a színpadon, mint a fém és a bőr hercegét, a metal fenegyerekét. Fekete festett szemekkel, talpig szegecsekkel kivert bőrben, látványos show elemekkel. A 80”-as évek változásra késztették a letűnt idők tini bálványait. Ettől kezdve a metal és a hard rock futó tűzként terjedt a világban. Lehetetlen lenne felsorolni mindazt a számos jeles képviselőjét a kornak, akik a mai napig nagy hatást gyakorolnak minden nemzedékre, és hihetetlen hatását a divatra, de még is néhány siker együttes bemutatása által szeretnék rávilágítani a divatra gyakorolt hatására e dinamikus kornak. Ebben a körülbelül tíz évet felölelő korban a létező összes rock stílus párhuzamosan futott, de a legdominánsabb még is a hardrock volt. Fura, mert a legtöbb rock divat stílusnak az alapja a glam és én ez írásban ezen a vonalon követném a divat alakulását napjainkig, mivel a 80”-as évek legjelentősebb rock stílusaiban is fellelhető a glam csillogása. Igazából ez az évtized olyan sűrű és sokrétű volt a zene és a divat szempontjából, hogy nem is lehet igazán szétválasztani melyik együttes, milyen hatással volt a rajongókra. A rock összességében hatott a divatra. A Metal (és képviselői közül említhetném a Black Sabbathot, az Iron Maident, a Judas Priestet, vagy az AC/DC-t), elhozta a szinte máig használatos bőr, műbőr, lakk és szegecses ruhadarabokat. A kor jellegzetes ruhadarabja lesz még a farmer is. A fűzött oldalú bőrnadrágokat, mellényeket, Meet Loaf sajátos romantikus, drámai előadásmódjával, a rokokót idéző buggyos, zsabós ujjú és nyakú ingben, alapul szolgált a ma metál kedvelő közönség öltözködésének. A hosszú haj is alapvető velejárója lett a rock rajongásnak, máig a bozontos haj jellemzi a rockerek többségét. A női viselet is ennek megfelelően változott, mivel a 80”-as évekbe egyre több női rock együttes alakult, valamint sok olyan ahol is női frontember volt. A 70”-es évektől, vagy még ellőbbről induló dívák is jelentős szerepet játszanak a divatban. Tina Turner, Blondie, Bonnie Tyler, Cher, szex szimbólummá vállnak, A szegecses bördzseki, mini szoknya, a necc, tűsarok, vörös rúzzsal és a fel tupírozott, legfőképp szőke haj mind, a divat mérvadóivá válnak. A 80”-as évek a nők szempontjából az erotika jegyében zajlanak, a szexualitás a rock egyik fő témájává vállik. A nőiessség hangsúlyozását emelik ki a jelentősebb divattervezők is. Visszatér a hajlakk korszaka és a hatalmasra tupírozott frizurák hódítanak, mindkét nem körében. A gleam hatása érződik a 90”-es évekbe áthajló hardrock irányzatokon, főként a Twisted Sister és a Motley Crue, valamint a legjelentősebb Kiss zenekarokon. Ez az a kor, amikor az együttesek az egyre fogyó zenei taálékonyságot szinpadi külsőségekkel pótolják. Mindkét együttes a smink és a túlzott gleam öltözetek hatásával hódítanak. Dee Sinder(A twisted Sister énekese) a Moulin Rouge díváinak sminkjeire emlékeztető sminkkel, hatalmas sörénnyel, rózsaszínnel kombinált csillogó rojtos felsőben ,lakk láncos nadrágban jellegzetes, sajátos stílust alkotott magának, mely máig is csak rá jellemző. A mötly Crüe minden tagja a túlzott sminkel, élénk színhasználattal és a gleamből ihletődő ruhadarabokkal teszik színesebbé, színpadi megjelenésüket. A Kiss együttes, front embere Gene Simmons az arcfestés nagy mestere lett, egyedi ruhakreációikkal a Kiss legendává vált. A 20cm-es talpú cipőikkel, csillámos frakk szerű felsőikkel, fémes kiegészítőikkel teljesen egyedi gleamből ihletődő stílust hoztak létre. Ettől kezdve rajongók tízezrei festik az arcukat és hordanak lakkot és szőrmét. Nehéz lenne mind azt összefoglalni, ami erre a korra jellemző, de az, biztos, hogy a 80”-as évek meghatározó alapot adtak a máig tartó, váltakozó rock nemzedékeknek. III. a csendes 90”-es évek. A színes, szexis 80”-as évek után, egy színtelen, stagnáló 90”-es évek következtek, melyben megmaradt ugyan a rock fém lelke(Bon Jovy, a 70”-es évektől alkotó Aerosmith csapata,) De szép lassan eltűnik a színpadi show, elfakulnak a jelmezek. A flittert és a lakkot felváltja a kockás ing és a szakadt farmer. Eljön a reklám pólók sivár ideje(mely napjainkban egyre kelendőbb árú cikk).A színpadi játékot felváltja a zenei tudás, és az alternatív zene térhódításával, a dalszövegek filozofikus jelentőséget kapnak. Az öböl háború hozzá járult az új grunge stílus kialakulásához, mely egy az USA-ból induló új irányvonal. Hatása a Punk hatáshoz hasonlítható, és külsőségekben nem is nagyon válik el tőle. Vezér egyénisége a Nirvana együttes lett, Kurt Cobain énekesével az élén. Polgár ellenesség, az arany ifjúság elutasítása jellemezte nézeteik. Az álltaluk képviselt divatban a nyomorúság, egyszerűség dominált. A rockerek között a mai napig élénken élő stílust a feketeség, a szakadt ruhák, a földre lógó nadrágszárak, egymásra lógó, bő ruhadarabok jellemezték. Mind ehhez tornacipő, bakancs dominált. Kedvelté váltak a piros-fekete, sárga-fekete széltében csíkos ruhadarabok. Az újra hasznosítás és a környezetvédelem nevében divatba jön az újra szabás, átalakítások. Régi bolhapiaci darabokat átszabnak, vagy egyes alkatrészeket új modellekhez varnak. Kialakul egy afféle eklektikus szabásmód. Kedvelt technika lesz a foltozásos megoldások is. Az alternatív viseleteket hanyag hajviselet, elfolyt hatást keltő fekete szemfestés jellemzi. Ennél egy fokkal életvidámabb stílust képviselt a Guns&Roses legénysége, akik ugyan az évtized kedvelt viseletét a szakadt farmert és a kockás inget részesítették előnybe, még is fellelhető volt náluk olykor az elegancia. Néha egyedi szabású drága ruhákat is magukra öltöttek. Nem voltak a rock színének a feketének a vonzásában, hanem színesen, sokrétűen öltözködtek. A fehér, válltöméses, rövid farmer öltönytől kezdve, a szőrmével kombinált műbőrön át a jézus képmásos reklámpólókig minden belefért a megjelenésükbe. A Guns&Roses talán mondhatom, hogy a világ talán leghíresebb rock együttese lévén, százezrekre hatottak öltözékeikkel, nem csoda hát, hogy a 90”-es évek kedvelt ruhadarabjaivá váltak a kockás ing és a szakadt farmer. Én személy szerint, úgy érzem a 90”-es években a rock divat nem alkotott kiemelkedő darabokat, stílusokat, mindamellett, a mai rockerek jelentős hányada képviseli még mindig az alternatív és a kevésbé elegáns, reklámpólós, kényelmes divatot. (Itt jegyezném meg, hogy véleményem szerint, azért is maradhatott meg széles körben ez a divat, mert viszonylag olcsó, egyszerű kreativitást igénylő, utcai divat.) A 90”-es évek tehát nem alkottak kiemelkedő kreációkat a rock piperkőcök számára. Nekik várniuk kellet a XXI.századig, amikor is elszabadul a rock sötét angyala. IV. Az ezredforduló és gleam végső hódítása. A XXI.század, vagyis napjaink rock élete olyan színes és sokrétű, hogy azt felsorolni, hosszú oldalakon át tartana és még akkor sem biztos, hogy minden beleférne, ezért hát szeretném leszűkíteni a kört, azokra a hódító irányzatokra, melyek a glam korszakból ihletődnek és hozzám nagyon közel állnak. Egy kis kitérőt azonban még is tennem kell, mert ha már évtizedeken át, láthattuk, a punk stílus alakulását meg kell említenem a ma taroló New metal és a Neo punk stílust is, melyek mára szinte eggyé olvadtak. Őket nevezzük a mai szlenggel „divat punkoknak”. Jellemzőik a reklámpólók, bő nadrágok, a fekete és neon színek használata, extrem hajviseletek(színeit tekintve rikitó színek, mintás hajak) Láncok és pircingek használata, márkás torna, esetleg deszkás cipők viselete. A zenében jelentős képviselőik a Linkin park, a Static-X, a limpbiscuet, az Ofspring, a Ramstein és a Korn, együttesek. Ez az új, fiatalabb generáció zenéje. A lényeg változott az elmúlt évtizedben. Nem a zene szüli a divatot, hanem a divathoz igazodik a zene. Most pedig jöjjenek a gleam utódai a sokkoló zenék és divatok, melyek képviselői ma meghódították vele a világot. Először is kezdeném a dark, góth, a wave és az elektroindustrial stílussal, mely nem igazán a gleammet idézi, de vannak bizonyos vonatkozások, átvett elemek a divatban. Náluk csak a fekete, és esetleg a bíbor szín dominál, ruháik a gótikát, és a fétis ruhákat idézik de a kiegészítők terén átvettek egy-két elemet a gleam stílusból. Kedvenc anyagaik közé tartozik a lakk, a szőrme, a bőr és a bársony, valamint a kötött, háló szerű kelmék. A velvet kort a lábbelik között felelhető, lakk magas talpú csizmák , cilinderek idézik, mindkét nemnél. Színeket tekintve itt is a fekete dominál, de a rózsaszín és a piros is megtalálható egy-egy esetben, sőt láng mintás, csillagos verziók is megtalálhatóak. Sajnos ma még ezek a darabok inkább külföldön szerezhetőek be, igen borsos áron. Ennek a stílusnak a képviselői közé tartozik a 69eyes, a magyar Drugzone) Néhány együttest szeretnék még megemlíteni, akik igazán ma a gleam rock utóhatásában alkotnak. Az első a Placebo nevű csapat, akik számos klipjükben léptek fel boában, ezüst és flitteres felsőkben, műbőr nadrágban, magas talpú cipőkben. Ők szerepet is kaptak a Bálvány rock(Velvet Goldmine) című filmben is, mely túlzóan, ám de a maga szépségében mutatta be a velvet korszakot. A filmet 1998-ban mutatták be Johnatan Ryhs Meyers és Ewen Mcgregor főszereplésével és az egész világ klasszikus rock szerelmeseit elbűvölte, csillámos varázsával. A gleam mai képviselői közé tartzik még a Velvet Revolver nevű új együttes is, akik a Guns&Roses egykori tagjaiból alakultak. Az énekesük vörös Ziggy Stardustra(David Bowie)emlékeztető tüsi frizurával, ezüst nadrágban pózol a klipben. Hangulatuk, megjelenésük, egy finomított velvet változatot idéz. A legjelentősebb azonban és azt gondolom a ma létező rock művészet legnagyobb mestere Marilyn Manson a pózőr. Színpadi showi, merész, teljesen egyedi és extrem öltözetei, szexuális megnyilvánulása, mindig megújuló, groteszk látványvilága egy zseniális művészre utal. Minden kor művészete hat rá, egyedi hangzás világa és stílusa miatt nem sorolható a rock oszlopos kategóriáiba. Amit csinál, valóban egyedi. Ruháit Vivienne Westwood és más neves tervezők tervezik, amit csinál profi szinten teszi. A horrorisztikus, pornográf színpadi látvány, tökéletesen egyedi hangzásvilággal párosul. A díszletek, a jelmezek Manson saját tervei alapján készülnek. A modernkor David Bowie-ja, összegyúrva Alice Cooper színpadi érzékével és Bryan Ferry eleganciájával és stílus érzékével. Öltözete a legmerészebb anyagkombinációkból tevődik össze(szőrme, lakk, bőr, hajszál csíkos szövetek, selymek) . A modernkor minden anyaga megfordul a ruhái közt. Tud, a 30”as, 40”-es évek stílusából ihletődően elegáns lenni, vagy épp transzvesztita szerepében pózol, de lehet épp egy űrből érkezett ufónauta is, vagy egy groteszk Miki egér, vagy náci katona, esetleg sex szimbólum és sorolhatnám, groteszk világa, a vallás ás az ellentétek összefonódása örökös témája mind öltözeteinek, mind dalszövegeinek. A legkülönfélébb sminkeket viseli és rá jellemző a leborotvált szemöldök is. Azt gondolom a mai modern hangzású rock zenét kedvelők, méltán híres kedvence Marilyn Manson. Ő hozta vissza a gleammet a modern rockba, magas 20-25 centis, vagy magasabb talpú cipőivel, szőrme és flitter kombinációival, lak nadrágjaival, szoknyáival és merész, csillámos sminkjeivel. Ma már a glam elválaszthatatlan Manson nevétől. Rajogói is hasonló stílusban pózolnak, a világ álerkölcseinek tükrében és lázadnak az egyszerűség ellen. A magas talpú csizma, az erős smink, feltűnő holmik és frizurák, a szőrme kabátok, nyakkendők és az egyedi ruhadarabok mind elengedhetetlen részei a Manson követők kinézetének. Fő az elegancia. Marilyn Manson a gleam igazi megtestesítője. Éretté tette, már nem a dekadens szövegvilág dominál, hanem mély filozofikus, politizáló dalszövegek kísérik a világot megbotránkoztató jelmezeket. A rock tehát örökké lázad a kornak megfelelő hangsúllyal. 2005 május 21. Dúzs Melinda A gleam csillogása, azért is áll közel hozzám ,mert saját munkám is ehhez a csodás, életvidám korhoz köt. Saját terveimben élénken dominál a glitter hatása. Az ezüst műbőr, a csillámos sztreccs anyagok, a női szabású férfi ruhák, mind jellemzik már meglévő kollekcióim és nem utolsó sorban hatnak terveimre a rock és a dark legjellemzőbb jegyei is(necc, tüll, bársony, lakk, bőr, szegecsek láng minta). Számomra a feltűnő smink, a magas talpú és a ruha harmóniája kelti az izgalmas hatást. Mindazonáltal ez minden rock nemzedék divatjára érvényes, ahogyan az én munkáimra is, hogy a ruha lehet tökéletes, ha azonban a modell nem tudja viselni, nem visz életet a ruhába, nem ér semmit az egész. A rock hatása a divatra azért tökéletes, mert a rock tele van élettel, csillogással, a zene és a divat jótékonyan hatnak egymásra. Azt gondolom minden igazán hatásos rock irányzatnak, a 60”-as évek végétől napjainkig a glam volt az alapja, mert elindított egy törekvést a rock egyediségének öltözködésben mért kifejezése iránt. Felhasznált irodalom • Seből János/ A Beatlestől az újhullámig. A rock a 70-es években • Ungvári Tamás/ Rock, rock, rock • Pop zsebkönyv/ Pop világ, stílusok és irányzatok • E.H.Gombrich/ A művészet története • Cser Andor/ Művészetek és öltözetek • Linda O’Keeffe/ Cipők topánok, szandálok, papucsok parádéja. • Hammer world folyóirat/2004.05 • Sztárok folyóirat/2004.09 • www.mti.hu/ rock haló/cikk/59336

 
Tartalom

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!